onsdag 3. juli 2013

Fotballfrues lavkarboscones på siste barseltreff

Hei og hopp!

I går kveld surret jeg meg inn på Fotballfrue sin blogg. Den er jo veldig koselig, ikke rart den er blant norges mest besøkte, og spesielt hyggelig i disse dager nå som hun venter en liten jente. Blir spennende å se om det blir baby-fashion innlegg der med tiden, kult for oss elsker babyklær.

Det som fanget interessen min i går var et innlegg om lavkarbo scones. Jeg fikk fryktelig lyst til å teste disse, ettersom  de er noe helt annet enn hjemmelaget lavkarbo knekkebrød. Ingredienser til knekkebrød har ligget i skapet mitt lenge, men jeg har bare ikke hatt motivasjon til å ta fatt. Jeg har heller sneket meg inn i skapet og spist opp valnøttene, og dermed sabotert mine egne forsøk om å gå ned et par kilo før sommervarmen setter inn og man blir tvunget til å trekke i bikini.

Originaloppskriften til sconesene ligger her: http://fotballfrue.no/2013/07/02/oppskrift-scones-til-frokost/

Det finnes egentlig ingen grunn til å lese mer på dette innlegget, ettersom resten er en kopi av hennes scones. Men jeg advarer om at du da går glipp av min vurdering av baksten.

Kortversjonen er:


 250 gram finmalte valnøtter, 250 gram finmalte mandler og 250 gram revet ost blandes med 160 gram romptemperert smør, 7 store egg, 2 ts bakepulver og 2 klyper salt.


Fyr løs kjøkkenmaskinen og stek deigen i muffinsformer på 250 grader midt i ovnen i ca 15 minutter.

Sconesene skal se omtrent slik ut når de er ferdige



Så var dette virkelig digg?

Hvis man filosoferer nærmere over ingrediensene, så skal det ikke mer til enn litt smeltet sjokolade, sukker og bytte ut norvegiaen med litt kremost naturell, så har du en smellfeit ostekake. Disse sconesene er ninja-bakverk, de sniker seg innpå deg og klistrer seg direkte til lårene dine før du skjønner hva som skjer.

Jeg tør ikke tenke på hvor mange kalorier hver scones inneholder. I ovnen boblet fettet fra nøtter, smør og ost i formen, slik at sconesene nærmest friterte seg selv.

Nå er jeg er en selverklært fett-elsker, så jeg innrømmer gladelig og helhjertet at disse var helt nydelige! De smakte ostete og nøttete på en gang, og de så så skjønne og uskyldige ut der de lå og boblet i muffinsformene sine.

Jeg tok med noen smakprøver på barseltreff i dag. Antageligvis mitt siste barseltreff, ettersom alle de andre mammadamene er tilbake i jobb, og de to siste av oss må til pers etter ferien vi og.

I kurven ligger lavkarboscones, loff og juice. Katastrofekombo for vektnedgang.


Men de slo an på kaffeslabberaset da? Vertinnen likte sconesene hun også - det var det hun sa i allefall, og hun spiste mer enn en, så jeg er overbevist om at hun snakket sant.

Jeg anbefaler sconesene på det varmeste til lavkarboentusiaster, og andre som vil prøve noe helt nytt. Jeg skulle ønske jeg kunne love at man fikk gullhår, utmerket klessmak og umiddelbar blogg-suksess av å spise disse fotballfrue-bollene, men det kan jeg dessverre ikke - og jeg håper for all del ikke at man blir gravid av dem. Jeg kan derimot love at man blir mett, og får en morsom smaksopplevelse - og hvis man er like flink til å jogge som fotballfrue og barsel-vertinnen så tror jeg ikke man blir særlig tjukk heller.

Nå er ikke jeg kjent for å slite ut joggeskoene mine, så for min del får jeg gå tilbake til Wasa Husmann.... eller alternativt hjemmelagde knekkebrød, bare jeg får rotet meg til å bake noen :o)



2 kommentarer:

  1. Jeg elsker bloggen din, Marthe!!!! Og den suppa under her vurderer jeg å få min kjære til å prøve seg på :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Mona, og jeg elsker *deg* for at du skriver så snille kommentarer til meg :o) Suppa bør prøves altså - og som de fleste supper er den enda bedre dagen etter, det var en opptur å spise restene til lunsj.

    SvarSlett