mandag 1. juli 2013

Paprikasuppe med gulrot og mascarpone

Velkommen til et nytt blogg-innlegg om mat. Jeg trodde selv at dette var en interiørblogg, men nå begynner jeg å tvile på meg selv ettersom jeg ser at cirka 30% av innleggene dreier seg om mat. Uansett - i dagens innlegg testet jeg en paprikasuppe som jeg fant på nettet. Den originale oppskriften finner du her:

http://aktivtrening.com/kosthold/oppskrifter/oppskrift-paprikasuppe-med-fersk-spinat-og-mascarpone

Jeg har lenge hatt lyst til å prøvelage gulrotsuppe. Dessverre har det vist seg at uansett hvor mange beger gulrøtter jeg har kjøpt inn, så har de blitt liggende i kjøleskapet til de tørker inn.... eller verre..... Frem til nylig, da jeg fant en oppskrift med paprikasuppe med gultrot og mascarpone. Så fort jeg hører ordet mascarpone, så er jeg solgt, for alt som inneholder mascarpone ost smaker vanligvis nydelig. Mascarpone er dyrt, dekadent, og inneholder cirka 50% fett, hvem kan motstå fristelsen?

Dessuten skal denne suppen til alt overmål styrke immunforsvaret, og alle foreldre med barn i barnehagealder vet at dette kommer godt med - barnehagebarn gjør jo ikke annet enn å sleike på lekene til hverandre og ta med smitten hjem til mor og far. (Beklager, men mor er litt bitter pga sår hals rett før ferien).

Da jeg skred til verket fant jeg fort ut at jeg syntes oppskriften hadde noen åpenbare mangler, samt at  fremgangsmåten er litt tungvindt. Tenk, en suppe som ikke inneholder buljong i oppskriften. Sjokkerende. En gylden regel for oppskrifter med knust tomat er jo også at man da skal tilsette sukker. Det sto det heller ikke noe om her, men det gjorde jeg i min versjon av suppen.

Hvis du lager suppen slik foreslått så kommer du i mål, men denne arbeidsmetodikken genererer MYE oppvask. Derfor lagde jeg min egen vri på suppen, og den kommer her.

2ss olivenolje
300 g kyllingkjøtt i terninger
6 røde paprikaer
1 hakket rødløk
3 gulrøtter i grove stykker
4 fedd hvitløk
4 tomater i terninger
1,5 liter vann
2 terninger kyllingbuljong
4 håndfuller fersk spinat
4 ss mascarpone
Saft og skall fra to sitroner
Salt, pepper og litt sukker





Original fremgangsmåte er skrevet i rødt. Mine kommentarer i grønt.

Skjær kyllingbryst i terninger, kok dem i 5–10 minutter, og legg dem til side.
Nei... ikke gjør det. Finn heller frem en stor kjele, og kok kyllingbitene i vannet og buljongterningene fra oppskriften. Fisk ut kyllingbitene etter 5 minutter (de trenger ikke mer tid) og legg de til side. Spar på kokevannet i gryten slik at du kan helle de stekte grønnsakene i den samme gryten senere.
Fjern frø og kjerner fra paprikaene, og stek dem sammen med løk og hvitløk i cirka to minutter.
Her er jeg helt enig.
Tilsett tomater i terninger, gulrot og vann, og la suppen simre med kyllingstykkene til grønnsakene er myke.
Oppskriften ber deg skjære gulrøttene i grove stykker. Jeg kan ikke skjønne hvorfor. Det vil bare forlenge koketiden til de blir møre. Men each to their own.. Og ikke legg kyllingkjøttet tilbake i gryten riktig enda. Forøvrig brukte jeg hermetiske tomater istedet for ferske, og det fungerte bra.

Til slutt har du i spinaten og lar det hele koke i ett minutt.
Ehhh... så har me nå joksa litt då. Jeg droppet spinaten. Jeg tror at spinat ville gitt både helsegevinst og fin kontrastfarge i suppen, men jeg hadde mer lyst på:

BACON! Thats right, baby! I all hemmelighet kuttet jeg en opp en pakke bacon i små biter og sprøstekte den. Moahahahaha! Glem det hyggelige jeg skrev om spinaten istad, spinat passer for Skippern og ortorektikere, ikke livsnytere som meg selv. Baconet kjølte jeg ned i en liten skål til stekefettet kunne helles vekk. Se suppebildet over, den observante leser ville allerede ha sett baconet lure truende i bakgrunnen.
Ha i mascarponen, og blend suppen til den har en flott oransje farge. Smak til med sitronsaft og -skall, salt og pepper.
Blend suppen altså? Her var jeg usikker. Jeg var lite keen på å helle kokvarm suppe i en blender og sette på full guffe. Så for meg sprukket blenderkolbe og oransje kjøkken, og i verste fall at jeg ble blind etter jeg fikk glovarme glassbiter slynget i øynene.
Det er også her jeg stusser over at kyllingbitene skulle være i suppen når man blender. Skal kyllingbitene virkelig finmoses sammen med grønnsakene? Da blir det jo barnemat... Jeg trenger litt tyggemotstand i maten min.
Jeg dro heller gryten av varmen og brukte en stavmikser til å jevne den. Gikk veldig fint, og gir mye mindre oppvask. Kyllingbitene fikk vente sammen med bacon, sitroner og mascarpone.


Jeg tilsatte mascarpone, sitron og krydder som anvist, og til slutt kyllingbitene slik at de fikk bli gjennomvarme.

Bord dekket til to. Ett barn var hos mormor, det andre sov, og dermed fikk vi nyte maten i fred og ro.


Nydelig, i utgangspunktet sunn suppe, strødd med usunn bacon og rampete hvitløksbaguette.

Så til analysen. Vet dere, dette var skikkelig godt!

Nettsiden jeg hentet oppskriften fra heter jo aktivtrening. Jeg vil tro at det er aktive treningsfolk (blir det smør på flesk å kalle dem det?) som står bak. Jeg føler meg litt skyldig som "griset til" en i utgangspunktet veldig sunn oppskrift ved å tilsette bacon. Men selv grunnoppskriften er faktisk helt nydelig. Det smaker så rent, så sunt og så naturlig (før baconet treffer overflaten), og spesielt sitronen var en opptur.

Jeg vil tro at denne suppen er en helt super måte å lure barn til å spise grønnsaker. Mannen min elsket suppen, og oppskriften gikk i "Boken" .. (oppskriftsboken min). Dette er den høyeste ære en oppskrift kan oppnå i vårt hus.

Hvis jeg skal pirke på noe, så tror jeg at suppen kan stå i fare for å bli litt smakløs uten buljong. I tillegg er jo kyllingbitene kokt, og suppen mister derfor litt aroma som kommer fra stekt kjøtt. Neste gang jeg lager den tror jeg at jeg vil forsøke å bruke purre istedet for rødløk, ettersom rødløken er så mild. Jeg tror også at jeg vil forsøke å legge biter av ferdiggrillet kylling i suppen istedet for å koke kyllingfilet. 300 gram kylling tilsvarer cirka to fileter, og oppskriften ga såpass mye suppe at det ble litt langt mellom kjøttbitene.

Baconet kan jeg strengt tatt ikke anbefale, det er verken bra for planeten, livvidden eller blodårene å konsumere for mye rødt kjøtt. Men jeg sier ikke at det smakte vondt... ;o)

God suppekoking!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar