lørdag 1. februar 2014

Jakten på marmor - og prisen du betaler

Har interiørbloggeren martheglimt kastet inn årene? Eller døde hun av utmattelse etter å ha pleid sine barn som var syke i 6 sammenhengende uker før jul? Bare nesten...

Hun har bare ikke hatt tid til å blogge. Hver eneste kveld går med til en ting: Jakten På Marmor. Jeg tørster etter marmor som en vampyr etter blod.

Gjennom de siste månedene har jeg trålet nettet, lett hele verden rundt etter marmor til en overkommelig pris. Kveld etter kveld er tilbrakt foran computeren. Helt til jeg trakk følgende konklusjon - rimelig marmor finnes ikke. I hvert fall ikke i Norge. Min verdensomspennende søken endte på Flisekompaniet i Lørenskog, der de kjørte kampanje på Carrara i standard formater til 30%. Selv om du finner nydelig mosaikk i USA til 6 dollar per m2, så koster en vanlig 30x30 flis 1000 kr per m2 i Norge - ETTER kampanjerabatt. Landeveisrøveri? Blodsugeri? Umoralsk høy pris å betale for skjønnhet? Absolutt. Er det virkelig verdt det? Hjertet ditt vil gi deg svaret når du betrakter dette bildet.



Jeg håper imidlertid at det jeg skriver nå blir til glede for en og annen dame der ut med god smak: Jeg har fått tak i marmor-metrofliser! I Norge! Det finnes en liten leverandør kalt Absolonia som skal spesialkutte formatet til meg (7,5x15). Jeg trenger ikke engang å selge en nyre for å finansiere flisene, for prisen ligger på det samme per m2 som på Flisekompaniet.... hvilket også forteller meg at Flisekompaniet tjener altfor gode penger på kampanjevarene sine.

Hvis noen mener at jeg tar munnen for full når jeg hevder at marmor er fint - så vis meg en annen trend som har holdt seg populær i cirka 5000 år. Jeg bare nevner det. Jeg tviler på at hodeskaller og Jonathan Adler bananvaser har samme appell over tid. For øvrig er jeg svært forundret over at folk synes det er fint å fylle stuene sine med skjeletthoder. Det er jo fullstendig grusomt! Selv ser jeg frem til sønnen min er ferdig med "Kaptein Sabeltann" fasen, da forsvinner det siste dødninghodet ut av dette huset, og det må gjerne bli et kraniebrudd på vei ut.

Men tilbake til marmor.

Når man blander metrofliser med standard 30x30 kan resultatet bli veldig vakkert. Jeg fant ut hvordan vi skal flislegge hyttebadet i en reklame for Fired Earth. Dette er et scannet bilde, derfor den dårlige kvaliteten, men det gir allikevel et visst inntrykk av hva vi skal gå for.


Å finne flisene, beregne kvantum, kjøpe de inn, og ikke minst kommunikasjonen og prisforhandling med mureren - det er en endeløs karusell. Visste dere for eksempel at det er 50% påslag i prisen for å mure naturstein i stedet for vanlige fliser? Ikke jeg heller, før jeg lusket slukøret ut av et møte, mens jeg følte meg flådd til skinnet.. Men jeg er nærmere målet enn noen gang.

Hvis alt går etter planen, er badet ferdig innen mai er omme. I mellomtiden håper jeg på to ting. Det første er at muringen går smertefritt, og at ingen flere ekstrakostnader påløper. Det andre er at mannen min aldri finner ut av sluttsummen, ha ha ha! Marmor er verdt både blod, svette og tårer, men helst ikke en skilsmisse ;o) ...

Ps. Jeg bare tøyser. Jeg viste han sluttsummen, men han hørte sikkert ikke etter. Det er på tide å lære menn konsekvensene av å ha på "kone-filteret" som eliminerer lyden av kvinnestemmer 24 timer i døgnet.

Ha en trivelig lørdagskveld!

1 kommentar:

  1. Attn,
    Velkommen til Zealand Health
    Har du overvinne interessert i å selge nyrene alle dine økonomiske problemer, Velkommen til SafeMedTrip. Vi tilbyr gratis, uforpliktende støtte for internasjonale pasienter å finne verdensklasse medisinsk behandling i India. Zealand helsetjenester for førsteklasses medisinsk behandling, for eksempel hjertekirurgi, Cancer Care, spinal fusjon kirurgi, sleeve gastrectomy kirurgi, og andre store operasjoner. Zealand Healthcare tilbyr en engangs kostnads- og kvalitetsgevinster fordi det verdensklasse sykehus og globalt trente og erfarne kirurger i hver spesialitet. Enten du er cervical plate erstatning operasjoner, hjernesvulst kirurgi i India, hjerte ventil erstatning kirurgi, eller prostata kreft behandling i India, vi tilbyr støtte og tjenester til omsorg som du trenger for å gjøre det lettere. Vi hjelper deg å finne den beste hjerte -Hospital i India, IVF klinikk i India, eller for å finne den beste kreftsykehus i India. kontakt oss nå på: zealandhealthcare@gmail.com. Lykke Til
    Hvis du velger, vil vi hjelpe deg med å planlegge arrangementer, søke om medisinsk visum og gjøre avtaler for oppholdet. Lykke til

    SvarSlett