fredag 14. februar 2014

Marmor-angst

Jeg ikke utviklet fobi for marmor, selv om dette lett kan skje når regningen for flisene en vakker dag lander i postkassen. Jeg har bare fått en lett angst, nå som det er for sent å snu.

Gulvflisene, og halvparten av veggflisene er bestilt fra en leverandør. Metroflisene er spesial-bestilt fra en annen. Jeg sitter klar med to ulike leverandører på pyntelisten, noe som vil si at jeg vil få minst tre ulike marmortyper på badet.

Jeg er litt redd for at hovedbadet vil se ut som et patchwork-teppe fra 90-tallet. Marmor er jo et naturmateriale, og tre ulike leverandører tilsier sannsynligheten er lav for at steinene har samme uttrykk. Tenk hvis marmortypene kræsjer, og jeg blir tvunget til å gremme meg over 7 kvadratmeter med grusomhet hver dag jeg bruker hytta? Det kommer til å bli som mitt eget private torturkammer! Jeg kommer ikke til å ha et hårstrå igjen på hodet hvis jeg skal rive meg i håret over å ha kastet bort altfor mye penger på dårlig smak.

Jeg krysser fingrene for at det går bra. Jeg tror jeg vet litt om hva slags typer marmor vi får. Metroflisene vil for eksempel kuttes ut av marmorblokker av denne typen - jeg synes den er veldig fin. (www.absolonia.com)


Gulv- og veggflisene er fra Flisekompaniet, og her er et bilde fra utstillingen deres.

Jeg synes denne ser litt gråere ut. I motsetning til bildet over er denne ferdig polert, og jeg tror det gjør at de grå årene trer tydeligere frem.

Under følger et bilde av kantlisten jeg har lyst på, tatt fra nettsiden til Firedearth.com
Jeg synes denne ser veldig hvit ut - men man vet aldri hva man får.
 
Alle disse tre eksemplene er fine i mine øyne, og jeg tror de vil fungere sammen. Typen marmor jeg frykter, er den med like tjukke årer som bicepsen til en boler. Dette er jeg ingen fan av - jo hvitere marmor jo finere.
 
Hadde jeg visst hvor mye arbeid dette skulle bli, hva det ville koste, og alle usikkerhetsmomentene så tror jeg kanskje at jeg hadde droppet mitt absolutte krav om marmor. Jeg kjenner at jeg angrer litt....  
 
Men, men, gjort er gjort, spist er spist, og når alt kommer til alt, så er dette i høyeste grad et i-landsproblem. Så lenge hytta har WC burde jeg si meg storfornøyd. Men det skal jammen meg bli spennende å se om badet ser ut som noe Picasso har malt ;o)
 
Ha en strålende Valentines-feiring! 

1 kommentar:

  1. Haha, det blir helt sikkert bra! Og grattis med tett hytte :)

    SvarSlett