fredag 19. juli 2013

Sjokoladesjokket

Hei alle to,

Jeg avbryter ferien min og skriver et blogginnlegg for å gjøre en samfunnstjeneste. Ferien min var 100% peachy frem til i dag. Det er den beste sommeren i manns minne, solen skinner hver dag, vi soler oss, er ute i båt, og bader barna i baljer på verandaen. I går feiret vi 1 års dagen til min lille datter med hvite kjoler, bare tær, jordbær og blide besteforeldre. Sammen skapte vi et minne for livet. Komplett idyll. Helt til i dag.





For noen dager siden fikk vi besøk på hytta av min byggress-drikkende storesøster. (Dere vet hva det betyr ikke sant? Hun og samboeren drikker bygg-gress fordi hvetegress er for usunt. Resten av frokosten deres består av sel-olje, D-vitamin og kapsler med linfrøolje og vitamin E. Og kanskje en liten økologisk, rå bønne hvis det er søndag og de skal kose seg ekstra mye.

Jeg har gledet meg mye til dette besøket, til tross for at jeg har spøkt med at de ikke må forsøke å lure i meg tofu mens de er her. Og så har vi alle ledd hjertelig, for det kom jo selvsagt ikke til å skje. Men tror dere ikke jeg gikk 5 på i dag? Jeg ble seriøst nesten forgiftet av en sjokolade de tok med seg hit. 

Dramaet begynte etter at jeg hadde tatt meg en liten ettermiddagslur. Lilletrollet mitt var rabiat av tretthet før leggetid kl 1900, og jeg sovnet samtidig som henne, etter å ha gjetet henne rundt og oppfylt alle hennes ønsker siden kl 0600 i morges. 

Da jeg våknet hadde jeg hodepine, allergisjokk - øynene mine *kokte*, og i halvsøvne drømte jeg om at engler fløy ned til meg på lubne vinger og serverte meg caffelatte og mørk sjokolade. 

Jeg steg ned i underetasjen og fant denne på bordet. Jeg var blitt bønnhørt.



Jeg burde ha visst bedre. Det var tross alt tofu-folkets djevelsjokolade. Men jeg var trøtt, og desperat, så jeg tok to biter, og så to til. Svelget. Og ble sittende og ble sittende med en STERK ettersmak av SPY i halsen som ikke ville gi seg. Spysmaken var spikeren i kista for meg. Kombinasjonen av hodepine, røde øyne og aromaen fra sjokoladen satt meg 16 år tilbake i tid - det føltes som om jeg ranglet hjem fra russetreff.




Hvis den såkalte sjokoladen hadde ligget med rettsiden opp hadde jeg nok ikke gått i fella. Etiketten inneholder ikke mindre enn 6 advarsler på pakken:

1. Merkenavnet "Plamil". Det høres mer ut som en hermoride-salve enn et sjokolademerke.

2. Ordet økologisk. Skyr det som pesten. Betyr stort sett at innholdet er smakløst. Passer kun for hippier som ikke finner glede i velsmakende mat.

3. Made using 100% renewable energy. Det betyr at alt produksjonsfokuset var rettet mot å redusere karbonavtrykket, IKKE på å lage god sjokolade. Smaken sa alt.

4. No nuts used here.... vet dere hva jeg har å si til det? No nuts, no fun. Det samme gjelder forresten fester.

5. Vegan. ... Åh herlighet. Ordet "veganer" oser av politisk korrekthet. Hele konseptet er bare så sosialistisk venstreparti. Vegan-merket virker på meg som hvitløk på en vampyr. Jeg hadde ikke klart å kjøpe det om jeg hadde prøvd engang, hadde sikkert svidd hånden min på sjokoladepapiret.

6. Vegetarian Society approved. Samme som  punkt 5. Ikke noe salgsargument i mine øyne. Jeg liker å spise kjøtt, og kommer antageligvis ikke til å slutte. Det betyr ikke at jeg elsker slakting, jeg bare later som om kjøttdeig stammer fra kjøttdeigtreet.

Den sjuende advarslen som burde stått på pakken, men som IKKE står der er: Gir en skarp ettersmak av magesyre som ikke lar seg skylle vekk med vann, eller viske ut av hukommelsen. Jeg kommer til å kjenne smaken av denne sjokoladen i ganen når livet flasher foran øynene mine før jeg dør.

Greit, det var dagens oppgulp fra meg. Jeg anbefaler alle å gå ut i verden og kose seg med Smash, Walters mandler, Troika, Freias melkesjokolade, ja til nød en Lohengrin - alt som gir sjokoladenavnet heder og verdighet. Men denne friker-sjokoladen bør dere holde dere langt unna med mindre dere liker smaken av magesyre. Ikke sløs bort en kalori på den.

Men vet dere hva som var kult? Mannen min likte ikke friker-sjokoladen han heller. Godterimessig er vi en 100% match. Det lover bra for ekteskapet vårt.

God sommerkveld!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar