mandag 9. september 2013

Valgets kvaler

Ja, dere, i dag er valgdagen her, og vi får endelig vite om vi sier "morna Jens" og stjerna Erna overtar statsministerkontoret. Jeg skal la det bli usagt hva min preferanse er, for dette er ingen politisk blogg. Den handler kun om meg sjæl, og med det setter jeg over til valgene som jeg selv må foreta.

Her i huset er fokuset på hytta vi skal bygge. Vi har valgt å bli boende i vår lille, men koselige enebolig på 116 m2 slik at vi kan bygge vårt eget sted i hjembyen til mannen min. Nå som vi har forpliktet oss økonomisk til å betale på hytten i maaaaange år fremover, ble selvfølgelig drømmehuset i gaten vår lagt ut for salg. Vi har ikke sjans i havet til å by på det nå.

Det føles omtrent slik: *AU*AU*AU*AU*AU* .... og cirka 1% Fy "fabian" at vi er forpliktet til den teite hytta (pardon my french). Men det er for sent å snu, og på en merkelig måte gjør det meg bare mer glad for hjemmet vi faktisk har: et koselig hus som vi trives fantastisk godt i.

Sist fredag var vi i første møte med hytte-arkitekten, og fikk tegnet endringerne på hytten vi vil bygge.



Det hele var en utrolig positiv og spennende opplevelse. Vi har utvidet arealet i forkant av hytten, og dratt kjøkkenveggen frem til samme høyde som "karnappet" ved spisebordet og dermed fått større plass til å utvide både kjøkken og soverom. Vi har også forstørret soverommene ved å fjerne soveromsgangen. Arkitekten hadde også et genialt forslag om å gjøre uteboden om til vaskerom med inngang fra badet. Til slutt ble det lille soverommet ved siden av badet er fjernet, ettersom trappeløpet vil ligge der.

Jeg legger ut nye tegninger når de er 100% ferdigstilte, for arkitekten ønsker ikke at vi viser frem uferdig arbeid.

Men altså - en trapp. Vi har skråtomt, og dette er en hytte for flat tomt. Vi må derfor bygge en underetasje på hytta for at den skal passe på tomten.

Vi tenkte oss en halv underetasje for å "støtte" hytta i skrått terreng - men det viste seg at det var samme pris å bygge full kjeller som halv. Fyrte de først opp dynamitten, kunne de liksågodt slenge på et par kubber ekstra uten at det smalt tilsvarende i lommeboka.

Jeg var ikke klar over at kvadratmeterne blir radikalt mye billigere jo større du bygger. Vi får fullt innredet underetasje på 107m2 og dobler arealet på hytta for 32% av den opprinnelige prisen, hvis estimatene stemmer. Det er nesten 70% rabatt det!

Det føles litt som å være på salg. "Ta 3, betal for 2" - du bruker kanskje mer penger en du planla, men har til gjengjeld nok mascara for de to neste årene. Jeg er ikke kjent for å begrense meg når slike tilbud ligger på bordet, for å si det sånn....

Tenk, for en hytte det blir hvis vi bygger stor kjeller. Den blir jo over 200m2, nesten dobbelt så stor som huset vårt. Verdien på hytta vil jo være mye høyere hvis vi ønsker å selge den en vakker dag. Ettersom den er over to fulle etasjer vil den også bli en "generasjons" hytte som to familier fint kan feriere i samtidig hvis vi lager kjøkkenkrok i underetasjen - og den blir sikkert lett å leie ut hvis vi ønsker det.

Det er veldig fristende å bygge så stort, ettersom alle økonomiske og praktiske argumenter taler for at vi bør gjøre det. Samtidig er 32% av mange penger veldig dyrt.

Vi tar ingen beslutninger før vi får prisen på prosjektet. I mellomtiden skal jeg forsøke å glemme at det nydelige nabohuset er ledig *La-La-La, jeg er likegyldig, jeg vil IKKE på visning*

Ha en fin valgvake!... (her er i stuen er det kun valgkvaler).










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar