søndag 9. juni 2013

Jordbærsalat med blåmuggost

I dag forsøkte jeg å kopiere en kjempegod salat jeg smakte for noen måneder siden. Som tittelen røper er det en jordbærsalat med blåmuggost i. Jeg smakte den først i en bursdag hos en venninne, og i og med at jeg var den første gjesten som kom så fikk jeg se henne lage den på kjøkkenet.

For litt siden fant jeg oppskriften på en lignende salat med tilhørende vinaigrette i en tupperware reklame - av alle ting, så i dag forsøkte jeg meg. Resultatet ble en blanding av tupperware og bursdagsvarianten, og det ble ganske vellykket om jeg får lov å si det selv. 

Det ble altså en salat bestående av babyspinat, ruccola, jordbærbiter, blåmuggost, rød løk, og ristede pinjekjerner. Kjempegodt, fine farger og litt voksent - sønnen vår på 4 år betakket seg for å teste den.


Vinaigretten som hører til er en blanding av olivenolje, balsamico, soyasaus, sukker, salt. I tillegg tilsatte jeg ferske jordbær (slik jeg så venninnen min gjøre) og freste alt i en blender. 


Ulempen var at oppskriften på vinaigretten var så stor, at vi satt der med nærmere 4 dl dressing fordel på to personer. Den kan med fordel halveres. 

Jeg har forstått det slik at ekte gourmander spiser jordbær med pepper istedet for sukker og fløte. Derfor forsøkte jeg meg med litt pepper i vinaigretten også, men jeg turte ikke ta i skikkelig, og dermed smakte jeg ikke så mye til det. Men hvis man er født med et "magic touch" for krydring, da anbefaler jeg å prøve pepper i dressingen. 

Vinaigretten ble faktisk kjempegod. Litt bittersøt, akkurat som tanken på at når man spiser blåmuggost frivillig, da er man over sin første ungdoms vår. Ikke ti ville hester kunne fått meg til å røre muggost på et tidligere stadium i livet. Jeg husker godt da McDonalds kjørte en kampanje med blåmuggost på burgeren, og fnøys høylytt over et så uappetittelig påfunn, og bestilte min sedvanlige BigMac burger hvor sylteagurken selvfølgelig ble fjernet. Ting forandrer seg..... 

Som oppsummering kan jeg vel si at jo mer gammel og muggen man blir selv, jo bedre liker man osten




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar