søndag 4. august 2013

Pikerommet

Hei og hopp!

Før vi reiste på ferie i begynnelsen av juli gjorde min mann og jeg et krafttak hjemme. Vi flyttet lillemor inn på eget soverom. Siden vi vil ha henne nær vårt eget soverom i 1.etasje måtte vi gi sønnen vår på 4 år gjesterommet i andre etasje. Jeg trodde det skulle bli fort gjort å bytte om to rom, men jeg var så ubeskrivelig naiv. Jobben tok en hel helg. 

Sett i et positivt lys, så fikk jeg ryddet mye ut av skuffer og skap. Jeg tror det ble 2,5 søppelsekker med ting som ble kastet eller gitt bort. Jeg ELSKER å kvitte meg med ting jeg ikke trenger lenger. Det forundrer meg hvor mye rart vi klarer å dra inn i huset i løpet av et år. Jeg jobber med å rett og slett la være å kjøpe ting - men det er vanskelig for en dame i fødselspermisjon, for alle vet at de er sentervankere, jeg innrømmer det gladelig. Dessuten jeg tror det ligger i min natur å rusle rundt i butikker.  

Når det er sagt, så klarte jeg faktisk å innrede rommet til datteren min ved å kjøpe kun tre - 3 - nye ting. En gulvmatte, nye gardiner og en dukkeseng. Jeg er målløs av beundring over mitt eget måtehold.

De andre tingene på rommet er ting jeg har hatt i huset fra før. Ting som enten har ligget ubrukt og ventet på sin tid, eller ting jeg hadde da jeg bodde alene i min egen leilighet, og som mannen min satte foten ned til av ymse grunner. 

Slik ble det!

La meg begynne med å presentere den forbudte lysekronen. Den ble bannlyst i vårt felles hjem fordi den var for feminin. Kan ikke skjønne hvorfor, denne lampen lyser bokstavelig talt av et kjønnsnøytralt image? Jeg ble lovet at den skulle komme få komme opp hvis vi noen gang fikk en liten jente - og det gjorde vi heldigvis. HA! Den som ler sist, ler best (meg).

Amélie elsker forøvrig denne lampen, den er rommets største suksess. Hun har ikke rare ordforrådet, men hver morgen sier hun: "Se" og peker på lampen og vil kjenne på prismene.


Her er den lille dukkesengen hun fikk i bursdagsgave. Jeg har satt meg som mål å strikke et sengeteppe til den, men strikkelysten tiltar vanligvis ikke før været blir kaldere ute. Vi får se hva det blir til. 


Jeg kjøpte dette bildet rett etter vi flyttet inn i huset vårt for snart tre år siden, men det fant aldri "sin" vegg. Før nå. Det ventet nok på et jenterom. Elsker det.


Amélie fikk noen fine, blanke rammer til dåpen sin, og i den ene har jeg rammet inn en liten kveldsbønn.Den andre rammen er fra ikea. Jeg pleide å bruke den lille glassboksen til hårnålene mine. Nå har Amélies hårpynt flyttet inn. Man ofrer seg for barna sine. 


En liten boks til smokker. Det ble et utilsiktet engletema på rommet hennes. Vi får håpe det smitter av på oppførselen. 


Jeg legger ved et litt mørkt bilde av gardinene, slik at mønsteret kommer tydeligere frem. Bestemorgardiner fra KID interiør, de har akkurat kommet inn i sortimentet. Jeg elsker bestemorstil. 


Til slutt et bilde av godstolen. Denne står kun midlertidig på rommet hennes. Den er altfor stor for et så lite rom, men lillemor trenger litt selskap før hun sovner om kvelden. Vi bytter på å sitte hos henne. Helsesøster sa at man ikke må stimulere barn som skal sove, derfor er det 100% innenfor å sitte her og spille Wordfeud om kvelden. Det er så behagelig at jeg nesten så jeg sovner selv noen ganger.


Så langt er jeg kjempefornøyd med rommet. Vi skal nok finne en bedre løsning for barnebøkene oppå kommoden, men samtidig er ikke det perfekte målet i vårt hus. Det viktigste er å trives. 

Jeg leste nettopp en artikkel om at man ikke bør innrede pastellfargede barnerom etter egen smak, men prioritere hva barna ønsker seg. Det skal jeg gjøre når hun lærer seg å snakke, men siden hun er så liten måtte jeg beklageligvis følge min egen lyst. Dessuten har vi sikkert identisk interiørsmak, hun er jo tross alt datteren min. 

Fortsatt god søndagskveld! 

2 kommentarer:

  1. Så fint det ble!!! Kjente faktisk at det klødde litt i fingrene etter å lage et jenterom.. Også jeg som har vært så fornøyd med å ha de på samme rom da gitt. Søren, skulle hatt et større hus med enda et soverom!!

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Mona :o) Det blir vel jenterom etterhvert som de blir større, man kan aldri begynne å planlegge for tidlig vet du!

    SvarSlett