lørdag 17. august 2013

That´s not Chanel....

Jeg hørte et uttrykk på tv her om dagen som jeg må trekke på smilebåndet av. En person utbrøt til en annen: "That´s not Chanel"!

Hvorfor smiler jeg? Fordi det ligger tett opptil min og min søsters interne humor. Når vi viser hverandre siste innkjøp av klær, sko, vesker eller interiør har vi vår egne språklige koder som vi bruker til å rangere den andres anskaffelse.

Det nest beste komplimentet et innkjøp kan oppnå er replikken: "Det ser DYRT ut". Vi legger ettertrykk på ordet DYRT, og replikken må avleveres med et seriøst og dønn straight ansiktsuttrykk. Kommentaren er så ufyselig at jeg har store problemer med å holde meg alvorlig når jeg avleverer den.

Det absolutt verste vi kan si til hverandre er: "Den var hverdagslig"... Jeg merker jeg blir fornærmet bare av å lese ordet. Hvem vil vel se hverdagslig ut? Det er jo et skjellsord! Da liker jeg Ari Behns filosofi bedre: "Livet er en fest, og du er champagnen". Jeg vil at mine nye ting skal være livets champagne, IKKE hverdagslige. Å kalle et innkjøp for hverdagslig er det samme som å si at noen har dårlig smak.

Den absolutt høyeste ære et innkjøp kan oppnå er kommentaren: "Den var Chanel-esque". Ingenting i verden er finere en Chanel. Ingenting.

Dessverre eier jeg ingen Chanel produkter enda. Men jeg er sikker på at så fort jeg får min egen Chanel-veske, så vil jeg gløde av indre tilfredshet og ro. Jeg kan ikke skjønne hvorfor jul og bursdager kommer og går uten at jeg blir overrasket med den chanel-esqueste av alle gaver.





Så til poenget. Uttrykket: "That´s not Chanel" ble brukt for å påpeke lite elegant oppførsel. Utrolig morsomt. Jeg kan gi et eksempel på når jeg skulle ønske at jeg hadde brukt uttrykket.

I morges fjernet jeg en bleie fra en bitteliten barnerompe. Den lille rompen forsvant bortover badegulvet  i full fart, og i løpet av 2 sekunder laget eieren en liten dam gulvet. Videre skled den lille produsenten i dammen, og lå og kavet i mageleie med svømmetaklignende bevegelser, for det var for glatt på flisene til å komme seg opp i krypestilling.

Mor måtte starte dagen med å skrubbe barn, gulv og stellematte. Jeg skulle ønske jeg hadde sagt: "Lille venn, det DER var IKKE Chanel". Da hadde nok vedkommende skjønt alvoret.

Greit, dette var dagens bidrag til barnepsykologien fra meg. Jeg synes jeg hører dr.Jesper Juul juble helt fra Danmark.

Ha en Chanel-esque aften!



3 kommentarer:

  1. Haha! Jeg har hørt rykter om nevnte svømmetur, men trodde det kanskje kom av dårlig tilbud om babysvømming på Lillestrøm.. :P

    Var på sommershow på Gjøvik her om dagen, og ble sittende ved siden av en dame, som hadde en Chanel-veske. Gudene veit om den var ekte (Hadde ikke på meg brillene, så da var det litt vanskelig.), men ut ifra oppsynet på resten av dama.... neppe! Langt ifra Chanel-esque!

    SvarSlett
  2. Du sier noe der, sett i et positivt lys så er vi jo faktisk sjøl-berga med babysvømming. ...men jeg prøver å holde svømmeturene korte ;o)

    Det er min teori at damer med ekte Chanel-vesker ser glade ut ;o) Jeg hadde allikevel samme problem som deg i London. Så en Chanel-veske til veil.pris kr 20 000 henge på skulderen en dame, men det var umulig å tyde signalene ettersom hun var kledd i burka.

    Jeg tror man må se vesken i sammenheng med skoene når man er i tvil. Er det Louboutins, så er vesken ekte. Er det bestemorsko så er vesken mest sannsynlig fake ;o)



    SvarSlett
  3. Så ikke skoene på nevnte dame, men hun hadde litt slitent bleika hår, og en knall rød kjole med litt ugreit snitt...

    SvarSlett