onsdag 22. oktober 2014

Glutenfritt Tacokrydder

Jeg har lenge hatt lyst til å lage hjemmelaget tacokrydder, men det har kommet langt nede på prioriteringslisten i en travel hverdag. Nå har det imidlertid blitt en nødvendighet - for det er selvsagt uaktuelt å fjerne alle tacoretter fra menyen når det finnes alternativer.

Hjemmelaget tacokrydder har vært i vinden lenge. Gourmetfolket gjør det på grunn av smaken. Lavkarbofolket gjør det på grunn av sukkerinnholdet (glukosesirup). Helsefrikene gjør det på grunn av saltinnholdet. Da skjønner dere sikkert hvorfor Cøliakifolket gjør det . . . hvetestivelse . . eller rett og slett bare hvetemel.

Jeg synes Trines Matblogg er fantastisk, og etter å ha prøvd mange av oppskriftene hennes vet jeg man kan stole på at de er gode. Etter litt research fant jeg imidlertid ut at hennes oppskrift på hjemmelaget tacokrydder er veldig hot. Den inneholder chilipulver som en av hovedingrediensene. Siden vi har små barn i huset gikk jeg for en mildere variant fra en blogg kalt matbok.no


Oppskriften baserte seg på 1 porsjon krydder, så jeg femdoblet den da jeg først var i gang:

10 ts spisskummen
10 ts paprikapulver
2,5 ts salt
2,5 ts pepper
2,5 ts hvitløkspulver
2,5 ts koriander
2,5 ts chilipulver

.. jeg har et veldig sterkt chilipulver fra grønnsakshandler i Oslo, så jeg ga meg etter 1 ts chilipulver.


Jeg kan ikke vurdere smaken enda, men det SER veldig godt ut, og det lukter tacokrydder. Og ikke minst - det er 100% glutenfritt :o) Jeg legger inn en oppdatering når krydderet er testet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar