torsdag 23. oktober 2014

Tomatsuppe med indiske kjøttboller

Denne lille perlen av en oppskrift snublet jeg over i lavkarboblogg en sommer jeg og mannen min fant ut at det var en god idé å prøve LCHF dietten. Lavkarbobølgen herjet landet, og vi var nysgjerrige. Dessuten hadde jeg to ekstra kilo jeg ønsket å kvitte meg med. Lang historie kort: mannen min gikk rett inn i ketose og mistet 3 kg på to uker, mens jeg endte på +1.

Det skulle allikevel vise seg å bli en verdifull erfaring ettersom jeg da bakte lavkarbobakst for første gang, noe som på mange måter minner om glutenfri bakst. Og så kom jeg altså over denne fullstendig nydelige tomatsuppen, som er en av mine favorittsupper, for ikke å si retter i dag.

Jeg elsker varm suppe laget fra bunnen av, spesielt på mørke og regnefulle høstkvelder som i kveld. Og denne suppen er så god at det er en glede å lage den selv om den tar over en time. Lukten av varm tomatsuppe som putrer på ovnen, og krydderlukten fra kjøttbollene når jeg blander deigen minner meg om at belønningen er vel verdt arbeidet man legger i middagen.



Suppe:
2 bokser hakkede tomater
1 kvart stor purre
1 kvart rød paprika
1-2 hvitløksfedd
1 stor ss tomatpuré
12 dl vann
2 hønsebuljongterninger
1 ss worchestersaus
2 ts oregano
2 dl fløte
Salt, pepper og litt sukker (tre små ts brunt sukker blir godt)

Kjøttboller:
500 gram kjøttdeig
1 stort egg
en skvett fløte
2 ts garam masala
2 ts paprikapulver
1 hvitløksfedd
1 ts chilipepper
Salt og pepper

Rømme eller Creme fraiche til servering.

Fremgangsmåte:
Fres finhakkede grønnsaker i smør. Når grønnsakene har myknet tilsettes tomatpuréen, og stekes litt sammen med grønnsakene, før du spre med tomatboksene, vann og buljongterninger.
Kok opp suppen og ha i krydderet. La suppen koke i minst 45 minutter for å få frem den gode tomatsmaken. Tilsett fløte mot slutten av koketiden.

Mens suppen koker blandes kjøttdeigen godt med egg, fløte og krydder. Lag bittesmå kjøttboller med teskje som slippes direkte ned i den kokende suppen. La kjøttbollene trekke i ti minutter og server med nyklippet persille og fersk rømme / creme fraiche.



Dette var originaloppskriften. Selv liker jeg ikke å slippe rå kjøttdeig opp i suppen, selv om dette sikkert ikke er farlig. Jeg liker bedre å steke kjøttbollene i langpanne i ti minutter før på 200 grader før jeg tilsetter de i suppen.



Mitt beste tips er å doble oppskriften på kjøttboller og tilsette suppen. Da har du middag til to dager, og suppen er om mulig enda bedre dagen etter når smakene har fått stått over natten. Et annet tips er å ikke salte suppen før kjøttbollene er tilsatt - da ender du fort opp med saltlake og ender opp med å måtte spe ut suppen kraftig.




God Appetitt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar