mandag 17. november 2014

Glutenfri moussaka med potetbunn

Fredag kveld fikk jeg innovasjonsånden over meg på kjøkkenet. Jeg forsøkte meg på hjemmelaget moussaka med poteter i bunnen istedet for aubergine. 

En matsnobb vil kanskje fnyse av å kalle dette moussaka, ettersom jeg i tillegg til å bruke poteter baserte retten på vanlig kjøttdeig istedet for lammekjøttdeig. Kanskje jeg heller skal kalle den et kjærlighetsbarn mellom moussaka og sheperds pie, med utspring i det anglo-greske fusion kjøkkenet (som jeg nettopp fant opp)… noe som vil trylle med ganen din, og sende sansene dine inn i et nytt univers av opplevelser? Det er definitivt hva en mann villa ha gjort. Mine mål er imidlertid enkle; maten skal være glutenfri, smake godt - og helst være litt sunn.

Denne middagen ble nettopp dette. Glutenfri. Smaker veldig godt. Er litt sunn. Blir enda sunnere med gresk salat ved siden av.



Slik gjør du: 

Begynn med å dekke bunnen av en ildfast form med relativt tynne potetskiver. Antall poteter avhenger av størrelsen på formen, men jeg brukte cirka 5 mellomstore poteter. Ringle over olivenolje, og sett inn i  stekeovnen på 225 grader. Jeg satte poteten inn i kald ovn, og lot de steke seg gradvis møre mens jeg lagde kjøttsaus og hvit saus. Hold øye med potetene slik at de ikke blir stekt for hardt mens du lager sausene. 

Kjøttsaus: 
1 løk 
2 fedd hvitløk
4-500 gram kjøttdeig 
1 boks hakkede tomater
1 ss tomatpuré
3 ts oregano
1-2 ts kanel etter smak 
1 ts salt 
1 ts timian 
1 klype hvit pepper 

Ostesaus 
2 ss smør 
2 ss jyttemel 
5 dl melk
3 dl revet ost 
0,5 ts salt 
1 klype hvit pepper 
1-2 ts muskat etter smak 

ca 2 ss revet parmesan 
revet hvit ost til toppen 

Finhakk løk og hvitløk, og la surre i pannen til den blir blank og myk. Tilsett kjøttdeig og gjennomstek den sammen med løken. Ha i tomatpure og stek 1 minutt til, før du tilsetter hakkede tomater og krydder. Smak til med salt og pepper. La kjøttsausen putre på svak varme mens du lager ostesausen. 

Smelt smøret i en kjele og pisk inn jyttemel. Tilsett melken litt etter litt. Når alt melken er tilsatt has den revede osten gradvis i. Når osten er helt smeltet inn i sausen tilsettes krydderet. Husk å røre kontinuerlig ettersom melken brenner seg fort i bunnen av kjelen. 

Ta ut potetene av ovnen. Hell kjøttsausen over potetene 



Hell så hvitsausen over kjøttsausen, og strø revet ost over.


Skru ned varmen på stekeovnen til 200 grader, og stek i 30 minutter. La formen hvile i 10 minutter før du serverer slik at moussakaen får tid til å sette seg.

Hvis du kun er vant til å bruke kanel i kaker og risgrøt kan det virke litt funky og tilsette kanel i kjøtt. Men jeg lover at resultatet blir nydelig. Potetene gjørt at retten blir litt tyngre enn hvis man bruker aubergine - men samtidig gir kombinasjonen den gode "kjøtt, poteter og saus" følelsen som metter godt når man er sulten. Dessuten gjør tomat, løk og potet at du har spist 3 av 5 om dagen.

Servér gjerne med gresk salat ved siden av, så er du oppe i 5 om dagen i en fei, og ikke minst får en enda bedre middag.

:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar