mandag 17. november 2014

Eplegløgg

Denne oppskriften googlet jeg meg frem til etter en tur til London hvor jeg smakte "Mulled Cider" for første gang. Jeg var frelst etter første slurk. Jeg fant en oppskrift jeg er fornøyd med av Jamie Oliver, selv om jeg har endret denne noe. Originaloppskriften inneholder blant annet granateple, noe jeg har sløyfet.



Oppskriften på den ultimate høstdrikken er:

2 liter eplejuice eller eplesider av god kvalitet.
(Den ferske eplemosten de selger på Meny er nydelig, likeså Sunniva sin ferske juice av Aroma epler).

6 nellikspiker
3-4 stjerneanis
1/4 revet muskatnøtt
1 kanelstang
1 vaniljestang delt i to
Ferskpresset juice fra 1 appelsin
4-5 ss brunt sukker.

Har jeg ikke alle ingrediensene tilgjengelig hender det at jeg jukser litt. Drikken blir like god med ferdigraspet muskatnøtt (bare bittelitt ytterst på teskjeen), med vaniljepulver (ikke vaniljesukker), og appelsinen kan godt sløyfes - eller bruk litt appelsinjuice. Jeg bruker vanligvis mye mindre sukker enn det står i oppskriften, men dette er en smakssak.

Varm opp eplejuicen på lav varme.
Tilsett krydder og appelsinjuice og skru opp varmen.
Når det koker skrus varmen ned, og drikken trekkes 5-8 minutter.
Tilsett sukker etter smak.

Du kommer til å elske dette!


Hvor kom den sjokoladen fra? …. ;o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar