søndag 2. mars 2014

19 fine lamper

Hei, og god fastelavens-søndag!

I dag skal det ikke handle om nybakte boller. Istedet skal det handle om noe mye morsommere, nemlig lamper.

Vi er nå kommet så langt i hytteprosjektet at vi planlegger "det elektriske". Hittil har egentlig alt i prosjektet vært gøy og lærerikt. Fordeling av kurser og el-stikk har sikkert sin sjarme, men jeg sliter litt med å oppdrive et glødende engasjementet for hvor mange el-kurser vi skal ha på kjøkkenet, eller hvordan varmekablene skal kobles.

Noe som vekket meg av sløvheten da vi gjennomgikk el-tegningene var antall "kryss i taket". Et kryss representerer et lampepunkt. Jeg talte 19 kryss totalt. Ergo trenger vi 19 taklamper. Det er mange lamper, når de skal kjøpes i løpet av kort tid.

Sammen med el-tegningene lå et tilbud fra elektriker, hvor de kunne levere ferdig monterte plafonder i taket for cirka kr 650 per lampe. Et raskt regnestykke viser at dette vil koste oss rundt 12 000 kroner. Til gjengjeld vil hvert rom i hytten prydes med en lampe av denne typen:


(Kilde: IKEA - dette er kun et illustrasjonsbilde av en plafond)

Jeg har tre kommentarer til dette tilbudet: NEI, NEI og atter NEI. Jeg klarer nesten ikke rope høyt nok i protest mot plafonder. Et tak fylt med plafonder ser i mine øyne ut som en infeksjon, rett og slett et hus rammet av tak-kviser. Plafonder gir meg ingenting. De bare henger der og gløder, mest av tristhet og mangel på personlighet. Det er ikke så mye som en krystall i sikte, og det blir helt feil for en maksimalist som meg.

Jeg vil faktisk heller vil sitte i mørket enn å frivillig henge opp en plafond!!.... (ok, det var kanskje å ta litt hardt i. Jeg innrømmer å ha 2 plafonder i huset mitt per dags dato, som vi arvet da vi flyttet inn. Dessuten skal vi skal uansett pusse opp badet der den ene synderen henger, det blir vi blir jo nødt til med en så kjedelig taklampe). Forøvrig var plafondene de eneste lampene den forrige huseieren ikke skrudde ned og tok med seg da hun flyttet. Det sier sitt.

I en fri verden fylt av vakre lamper, ser jeg ingen grunn til å sløse bort penger på plafonder. Hvis vi skrur opp lampene selv, med et budsjett på kr 650 per lampe, finnes det så fantastisk mye fint å velge i!

Jeg har allerede startet innkjøpene, og under følger noen av mine favoritter.

Dette er kanskje ikke en lampe for hvermannsen, men min indre bestemor satte nesten kamferdropset i halsen av fryd da hun så denne. Den ligger nå på loftet mitt og venter på det rette taket. 


(Kilde: Ellos)

Sist uke gjorde jeg et raid på Living, og fikk med meg hele 5 lamper fra In-House collection.

2 av lampene er modellen "Napoli". Det nederste bildet gir det beste inntrykket av lampen, men fargen jeg valgte er "antikk sølv"




Jeg fikk med meg 2 Leros vegglamper til soverommet. Strengt tatt er det ikke vegglamper det som haster mest, men samtidig er alle vakre lamper er velkomne i mitt hjem


(Kilde: Living.no)

Mange av lampene fra Hübsch er helt fantastiske, og jeg har lyst på flere lamper herfra. Ulempen er at disse ligger litt høyere i pris enn budsjettet, så her jeg må prioritere.

Denne er førsteprioritet. Den er litt 1920´s.. 


Her er en annen litt mindre variant av samme lampe.


Jeg liker også denne runde lampen, og tror den kan være fin på ett av soverommene.

Denne lille luringen er sjarmerende, den minner litt om en kongle


Helt til slutt vil jeg nevne de aller flotteste lampene, nemlig lysekronene fra Krebs. Bare en av disse lampene sprenger 80% av lampebudsjettet, men det er gratis å stå på ønskelisten.


 (Kilde: krebs.se)

Sammenlignet med disse blir vel plafonder litt kjedelige?

Lampejakten er fantastisk morsom. Det er en utfordring å finne 19 lamper som jeg synes er fine, som passer sammen, samtidig som de ikke er for like, og dessuten skal passe til rommet de henger i, og helst innenfor budjsett. Jeg håper jeg liker det jeg ser i taket den dagen hytta er ferdig. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar