tirsdag 18. juni 2013

DIY - male stoler

Når det gjelder DIY så er det ofte nevenyttige damer som har de fineste og mest kreative hjemmene i interiørblader. Enten er de superflinke selv, eller så har de en handy-man i bakhånd. Jeg har ofte lest sitater a la:

- Vi har malt hvert eneste vegg i det 300m2 store i huset 10 strøk - og alle gulvene så klart.
- En dag malte jeg hele huset mens mannen min var en tur på butikken. 
- Jeg har kjøpt alle møblene mine på loppis og malt dem 40 ganger.

Jeg har enorm respekt for denne type innsats, spesielt etter kveldens opplevelser. 

Verken jeg eller mannen min er spesielt glade i å male. Faktisk så har spisestuestolene mine ventet i snart tre år på å få strøk nummer to med hvitmaling. Jeg vet - det er skammelig. En motivasjonsfaktor for å få denne jobben gjort snarest mulig er at jeg har skrubbet vekk malingsfargen på flere av stolsetene. Små barn betyr skitne stolseter.

Dessverre ser ikke stolene mine Shabby Chic eller "Brocante" ut i det hele tatt med avskallet maling. Det ser bare ut som en lat dame ikke har giddet å male stolene sine skikkelig. Så i dag måtte jeg skride til verket, og male stol nr tre og fire av seks totalt. De to første stolene ble malt tidligere i sommer. 

Stolene mine er helt enkle IKEA trestoler. De har en fasong som jeg liker, er robuste og har god støtte i ryggen. De er helt geniale nå som jeg har små barn som sliter på møblene. For meg er de stolverdenens svar på mr.Right Now - de er greie nok å bruke og mishandle litt før jeg treffer "den rette" stoltypen som jeg vil behandle bra og tilbringe resten av livet sammen med.

Stol i solnedgang klar for makeover. Den skal forvandles fra hvitt til hvitt.  


Hva skjer så når en anti DIY dame forsøker seg på ting hun ikke kan? 

Jeg sølte hvitmaling på det nybeisede terrassegulvet....Penselen min var tørket inn, så jeg må male med altfor stor pensel som mistet hår hele tiden....Jeg tråkket først i maling, så på en avis, som limte seg fast under foten min. Deretter lente jeg hodet mot malingen og fikk en hvit stripe i svart hår. Jeg så ut som Cruella de Ville med dopair under skoen.....Alle mygg og knott i nabolaget kom flaksende og klistret seg fast ...Vinden blåste avispapiret opp sånn at de festet seg... og jammen skyet det ikke over - jeg frykter regn i natt.

Men jeg ble ferdig! 


Skumringen senket seg over horisonten, og jeg kan legge meg med god samvittighet i kveld.

Jeg kan trygt si at jeg ikke er noen DIY dame. Jeg er en KDGDA dame (Kanke du gjøre det a?). Jeg har forhørt meg med mannen min, men han ville ikke ta fra meg gleden, sa han. 

Single damer har det så greit, de kan bare stå  i oppkjørselen og klaske slapt med penselen mot stolsetet og se hjelpeløs og fortvilet ut. Da kommer det straks en mann som vil hjelpe til. Eller funker det trikset bare med lukeparkering og dekkskift, kanskje? 

2 kommentarer:

  1. Hihi, så flink du er!! Og du har jo fått skikkelig fart på bloggingen jo.. Må innom her oftere, skjønner jeg!

    SvarSlett
  2. Ha ha, takk for det ;o) Det har vært en liten pause nå over st.Hans, men vi får se om det kommer noe i løpet av de neste dagene...

    SvarSlett