lørdag 8. juni 2013

Fine og mindre fine putekasser

En skal ikke undervurdere den diskrete elegansen en fin putekasse til tilføre uteområdet. Jeg har utsatt å kjøpe putekasse i to år fordi jeg ikke har funnet noen jeg virkelig har hatt lyst på. Men jeg har gjort grundig research over hva som finnes på markedet. Og en ting har vært sikkert hele tiden - jeg skulle i allefall ikke ende opp med en grell plastikk-kasse som finnes i de 1000 hjem.

Jeg innser at en skikkelig flink bloggedame eller interiørgudinne som elsker hjemmet sitt ville ha funnet noe helt ANNET enn en putekasse å oppbevare putene sine i, som gir den riktige "brocante" følelsen på terrassen. Noe som i vår tids interiørånd skaper er personlig og unik stil.

For eksempel en sarkofag hvor eksteriøret er slått halvt istykker med en kjetting, og deretter fått noen tilfeldige lag maling i ymse farger...med kalk eller linjoljemaling da selvfølgelig.. Eller å snekre en kasse selv av gamle dører. Eller hvis smaken går mer i retning av den industrille stilen, lage putekasse av paller. Europaller er den nye interiørpoteten, det er tydeligvis ikke en ting de ikke kan brukes til. Men helt ærlig, synes dere virkelig disse pallemøblene behagelige ut? Jeg ser alltid for meg at jeg kommer til å få flis i rompa av pallesofaer og benker.

Jeg innser at jeg er litt hard med DIY trenden, jeg liker den egentlig veldig godt, og ikke minst er den fantastisk fordi man gjenbruker. Mye som lages er også både kreativt og kult, men dessverre har jeg verken tid eller kreativitet nok til å lage noe selv for øyeblikket, så for min del må jeg ut i butikken å kjøpe noe. Jeg vet at det er utrendy. Jeg kunne i det minste forsøkt å finne noe på et loppemarked, men døgnet har bare 24 timer.

Det beste jeg har funnet til salgs på putekassefronten de siste årene er fra IKEA:

Benken / Putekassen Äpplarö er fin som både møbel og oppbevaringskasse, med praktiske hjul. Jeg var sikker på at vi kom til å satse på denne. (http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10214086/)

For en ukes tid siden oppdaget jeg imidlertid benken Ängsö, og denne synes både jeg og mannen min var enda finere, og den står fint hagebenken vil allerede har. http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10238191/#/90238192



Men så oppdaget jeg noe trist. Begge disse fine benkene trenger en egen oppbevaringspose inni for at innholdet skal holde seg tørt. Og slik det foregår her i huset, så løper vi stort sett og forsøker å redde hageputene inn etter det først har begynt å regne, så jeg ser ikke får meg at vi får tid til å legge de putene pent inn i trekket på innsiden. Det er dødfødt, dessverre.

Så i dag måtte jeg krype til korset, for hageputene våre opptar halve stuen. Jeg dro til plantasjen og kjøpte meg en slik grell plastikk-kasse som finnes i de 1000 hjem. En sånn som jeg absolutt ikke skulle ha. Enkel, grei, vanntett, og putene kan overvintre fint i den i følge min mor.

Her står altså dette øyesåret av en kasse gjemt bort i en krok av terrassen. Bak grillen faktisk. Denne vil nok ikke bidra til at "Vakre Hjem og Interiør" banker på døren min for å lage reportasje. Jeg får heller forsøke å spikre meg pallekasse når barna har flyttet ut og jeg får litt tid til å plukke fliser ut av baken. Det er bare cirka 20 år til, og i mellomtiden må jeg vel bare lære meg å elske denne lille interiørperlen her.

2 kommentarer:

  1. haha, måtte gå for en sånn her og...

    SvarSlett
  2. Tror du ikke at den til alt overmål er for liten til putene mine? Lokket står og gaper...

    SvarSlett