onsdag 12. mars 2014

Hyttekjøkken - Grått er flott!

Kjøkken er husets hjerte uansett type bolig, og jo større kjøkken jo bedre.

Men er et stort kjøkken virkelig viktig på en hytte? Jeg synes det. For det første er jeg ikke typen som elsker å bære bagasjen min 5 mil i oppoverbakke til en iskald hytte uten WC og innlagt vann. Ellers takk. Det overlater jeg til skjeggete skau-menn som dreper sin egen middag på veien. Vår hytte skal fungere som vårt andre hjem, derfor skyr jeg ingen bekvemmeligheter. Siden vi har plass til å bygge et stort kjøkken, så griper jeg muligheten. 

Kjøkkeninnredningen vi har valgt er fra Ikea, av type Bodbyn grå. Den har 25 års garanti, det er lett å få tak i deler hvis man mangler det, og sist men ikke minst så synes jeg Ikea har kjempefine kjøkken. Jeg oppdaget nylig at Bodbyn ble kåret til årets kjøkken av Elle Decoration, og det må vel bety at jeg ikke er alene om å like stilen. ...og så er jo prisen også veldig fin da. Det spiller tross alt en rolle det også.... 

Ulempen med Ikea er at man må lære å tegne kjøkkenet selv, i et tregt tegneprogram. Heldigvis tok mannen min jobben som teknisk tegner, mens jeg bidro med vennlige innspill fra sidelinjen. Vi ofret noen kvelder, og jeg erkjenner at banning har forekommet i prosessen, men nå er kjøkkenet vårt ferdig tegnet og klar til bestilling. Voliá:

Vår tegning. (Kunstner: kjekk mann fra Arendal)


 Eksempel på Bodbyn grå (kilde: www.ikea.com) 



På vår tegning er jeg spesielt fornøyd med kjøkken-øyen. Jeg har alltid ønsket meg en kjøkken-øy, men har aldri hatt plass til en. For å si det maritimt, så ser jeg dette som min sjanse til å surfe på øy-bølgen før den ebber ut... 

Den observante/kritiske vil påpeke at tegningen vår mangler kokeplate, ventilator, og ikke minst marmor-metrofliser i sprutsonen (et must!). Kan du ikke se det for deg, finnes det inspirasjon å hente fra bildet under:

Et utrolig luftig og fint kjøkken. Både plasseringen av kokeplaten, marmorfliserne, vinduer og kjøkkenøyen ligner på vårt planlagte kjøkken.
(Kilde: Pinterest)



Hvis vi hadde valgt Bodbyn i hvitt ville vi endt opp med en enklere versjon av dette fantastiske bildet. Hvitt er et sikkert valg. Det er et klassisk og vil holde seg lenge, og ikke minst er det lyst, sommerlig og passer perfekt ved sjøen.

Allikevel har vi valgt grått. Jeg har nemlig hvite spisestuestoler hjemme, og en del hvite møbler. Utfordringen med hvitt er at små barnefingre lager flekker i lynets hastighet, så hjemme hos oss må vi svinge vaskefillen daglig.

Da valget sto mellom to fine kjøkkenfarger som vi likte godt, lot vi latskapen råde. Jeg har ikke lyst til å irritere meg over flekker når jeg egentlig skal slappe av. Med grått kjøkken og støv-fargede gulv tror jeg vi har en vinnerkombinasjon gående for  å bevare både stilen og vår mentale ro på hytta ;o) .... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar